De combinatie

De Texeltruck wordt ingezet als promotietruck annex rijdend informatiecentrum voor het toeristeneiland Texel.

Hierbij is de uitstraling van de combinatie natuurlijk heel belangrijk.

Daarom is de wagen door Hans Witte opvallend, maar vooral stijlvol vorm gegeven. De basisvorm stond al meteen in 1980 vast, maar is door de jaren heen steeds verbeterd en bij de tijd gebracht.


Ondanks dat de Scania trekker uit 1974 stamt, is de styling modern zonder teveel afbreuk te doen aan het unieke karakter van de oude neus.

De DAM oplegger uit 1968 zie je zijn leeftijd niet aan, maar heeft wel enkele kenmerkende details uit die tijd: het kleine zwanenhalsje (de knik onderaan in de zijkant), de ronde spatschermen en een achterbumper in Zweedse stijl uit de jaren ’60 en ’70.



Technische gegevens trekker

  • Scania LS 110 Super.
  • DB-82-25.
  • Bouwjaar juni 1974.
  • DS-11 turbodieselmotor 11,2 liter, 296 pk (origineel), opgevoerd naar 320 pk.
  • Vijf-versnellingsbak met twee-versnellings (laag en hoog) hulpbak, dus twee poken.
  • Leeggewicht: 9.100 kg, maximum toegestaan gewicht (geladen): 22.500 kg.
  • Korte dagcabine met chauffeurstoel en tweezits bijrijderbank.
  • Zware en verschuifbare G+F schotel. In 1984 door Terberg verlengd van wielbasis 340 naar 460 cm.
  • Speciaal gemaakte slaapcabine met twee bedden.
  • Unieke RVS onderdelen: voorbumper, staande uitlaten, brandstoftanks, spiegelsteunen enz.

Technische gegevens oplegger

  • DAM 28 tons chassis met Heiwo ‘Isotherm' opbouw.
  • Bouwjaar 1968.
  • De opbouw bestaat uit aluminium panelen, tempex isolatie en plywood binnenwanden.
  • Lengte oorspronkelijk 10 meter, na verlenging 11,20 meter.
  • In 1987 voorzien van Weweler luchtvering op de achterassen.
  • Gewicht van de combinatie: 17.500 kg.
  • Toegestaan treingewicht: 38.500 kg.
  • Totale lengte 16,50 meter.