Rijden

Sturen en schakelen

Het rijden met de truck is een aparte ervaring door het karakteristieke motorgeluid (open uitlaten!), de ‘ouderwetse' zware bediening en het uitzicht over de lange neus.

Dat uitzicht is overigens wel wat beperkt door de kleine ruiten, de zonneklep en het grote stuurwiel.

Het gelijktijdig schakelen met de twee versnellingspoken is een kunst op zich, die niet veel chauffeurs nog machtig zijn.

Voeg daarbij de lange trekker en de daardoor benodigde extra grote draairuimte en het zal duidelijk zijn dat de Texel Scania geen alledaagse truck is. Maar dat maakt hem nu juist zo bijzonder!


Versnellingsbak

De hoofd-versnellingsbak heeft vijf versnellingen, de hulpbak twee.
De in totaal 10 versnellingen moeten dus met twee poken doorlopen worden.

Bij een koude motor en bij het rijden op een helling moet met kleine stappen worden opgeschakeld, waarbij de beide versnellingspoken vaak gelijktijdig worden bediend.

  • Wegrijden met de hulpbak in laag: achtereenvolgens de 1e en 2e versnelling van de hoofdbak, dan naar 2- hoog met de hulpbak.
  • Naar 3- laag: gelijktijdig de pook van de hoofdbak naar 3 en de pook van de hulpbak naar laag.
    Hierbij moet je het stuurwiel even los laten …
  • Verder naar 3- hoog met de hulpbak.
  • Naar 4-laag: hoofdbak naar 4, hulpbak naar laag.
  • 4-hoog slaan we over, omdat deze praktisch gelijk is aan 5-laag.
  • Naar 5-laag met de hoofdbak, waarin kan worden doorgetrokken tot 80 km/uur.
  • Tenslotte de hulpbak in hoog om de kruissnelheid van - naar wens - ergens tussen de 80 en 88 km/uur vast te houden.

Onderweg

Omdat de trekker later is uitgerust met een snel cardan van een nieuwer type -en er geen snelheidsbegrenzer is ingebouwd (niet verplicht i.v.m. de leeftijd)- is de topsnelheid van de Scania ongeveer 128 (!) km/uur. Dat rijden wij natuurlijk nooit, maar een beetje extra ‘gas' is wel gemakkelijk om even snel te passeren en een begrensde collega in ouderwetse stijl voorbij te rijden.


Door het snelle cardan gedraagt de wagen zich, vooral op hellingen, alsof hij geladen is. Dit betekent dat er redelijk snel moet worden terug geschakeld om de snelheid erin te houden. Zo kunnen wij met optrekken en op een helling de geladen modernere trucks nipt bijhouden.

 

De oude 110 moet dus nog echt ouderwets gereden worden!