Rijden
Sturen en schakelen Het rijden met de truck is een aparte ervaring door het karakteristieke
motorgeluid (open uitlaten!), de ‘ouderwetse' zware bediening en het
uitzicht over de lange neus.
Dat uitzicht is overigens wel wat beperkt
door de kleine ruiten, de zonneklep en het grote stuurwiel.
Het gelijktijdig
schakelen met de twee versnellingspoken is een kunst op zich, die
niet veel chauffeurs nog machtig zijn.
Voeg daarbij de lange trekker en
de daardoor benodigde extra grote draairuimte en het zal duidelijk
zijn dat de Texel Scania geen alledaagse truck is.
Maar dat maakt hem
nu juist
zo bijzonder!
Versnellingsbak De hoofd-versnellingsbak heeft vijf versnellingen, de hulpbak
twee.
De in totaal 10 versnellingen moeten dus met twee poken doorlopen
worden.
Bij een koude motor en bij het rijden op een helling moet met kleine
stappen worden opgeschakeld, waarbij de beide versnellingspoken vaak
gelijktijdig worden bediend.
- Wegrijden met de hulpbak in laag: achtereenvolgens
de 1e en 2e versnelling van de hoofdbak, dan naar 2-
hoog met
de hulpbak.
- Naar 3- laag: gelijktijdig de pook van de hoofdbak
naar 3 en de pook van de hulpbak naar laag.
Hierbij moet je het stuurwiel
even los laten …
- Verder naar 3- hoog met de hulpbak.
- Naar 4-laag:
hoofdbak naar 4, hulpbak naar laag.
- 4-hoog slaan we over,
omdat deze praktisch gelijk is
aan 5-laag.
- Naar 5-laag met de hoofdbak, waarin kan worden doorgetrokken
tot 80 km/uur.
- Tenslotte de hulpbak in hoog om de kruissnelheid
van - naar wens - ergens tussen de 80 en 88 km/uur vast te houden.
Onderweg Omdat de trekker later is uitgerust
met een snel cardan van een nieuwer type -en er geen snelheidsbegrenzer
is ingebouwd (niet verplicht i.v.m. de leeftijd)- is de topsnelheid van
de Scania ongeveer 128 (!) km/uur. Dat rijden wij natuurlijk nooit, maar
een beetje extra ‘gas'
is wel gemakkelijk om even snel te passeren en een begrensde collega
in ouderwetse stijl voorbij te rijden.
Door het snelle cardan gedraagt de wagen zich, vooral op hellingen,
alsof hij geladen is. Dit betekent dat er redelijk snel moet worden terug
geschakeld om de snelheid erin te houden. Zo kunnen wij met optrekken
en op een helling de geladen modernere trucks nipt bijhouden.

De oude 110 moet dus nog echt ouderwets gereden worden! 
|