Vorige levens

De Scania LS 110 Super trekker is in 1974 nieuw in gebruik genomen door de Hollandse Melk Suiker in Friesland. Bij de HMS heeft de Scania de meeste kilometers gereden in volcuntinudienst met twee chauffeurs die elkaar aflosten. Later is de trekker overgenomen door Combex uit Eestrum (Fr) waar hij tot 1981 de zwaarste vrachten heeft vervoerd in de vorm van o.a. betonnen heipalen.

Na aankoop in 1981 is de trekker gerestaureerd, verlengd en opgebouwd in zijn huidige vorm.

De Scania heeft ruim 1.500.000 km gereden met de originele motor. Eind 2006 is de motor geheel gereviseerd.


De Scania wordt (met het voorlopige kenteken A-23-60) in juni 1974 nieuw in gebruik genomen door de HMS, in combinatie met een zware melktrailer met drie wide-spread assen.

Totaal gewicht 50 ton!

(Foto: Rinsma, Berlikum)

 

 


Een iets oudere, maar identieke Scania LS110 trekker in de Combex kleuren.


 

 

 


Combex bezit nog steeds een vrijwel identieke LS 110.


De oplegger is in 1968 nieuw op de weg gekomen bij de Fa. De Vries uit Sint-Annaparochie. De Vries is een van de huisvervoerders van Frico en de oplegger is tot 1984 gebuikt voor het vervoer van kaas. De eerste trekker die voor deze trailer stond was een Kromhout, later kwam er een Scania voor.

Na aankoop in 1985 is de trailer op Texel in eigen beheer gerenoveerd, met 1 meter verlengd en is het chassis verhoogd om hem passend te maken achter de Scania.

Oproep!

Wij zoeken nog foto's van de Scania trekker DB-82-25 in de kleuren van HMS en van Combex.

Ook een foto van de Frico oplegger achter de Kromhout of een Scania van De Vries is zeer welkom!