Isotherm opleggerOmdat de Scania trekker (veel) langer is dan een normale trekker, past
niet iedere oplegger erachter. Na lang zoeken werd in 1985 een geschikte
oplegger gevonden bij de Fa. De Vries in St. Annaparochie (Fr.). De 10
meter lange DAM oplegger met Heiwo carrosserie was al oud Het is een zgn. Isotherm oplegger met geïsoleerde wanden van tempex (piepschuim). Verlengd en verhoogdDe 'pasvorm' van de oplegger was echter niet ideaal en daarom werden al van tevoren tekeningen gemaakt om de trailer te verhogen (i.v.m. de zware, hoge schuifschotel op de trekker) en aan de voorzijde te verlengen (Heiwo paneel van een meter). Tevens
werd door Hans Witte een aparte achterbumper ontworpen in 'Zweedse'
stijl, mede omdat het merk Scania uit Zweden komt. Na aankomst op Texel werd de oplegger op bokken gezet, gedeeltelijk gestript en gestraald. Daarna werd in de eigen werkplaats het chassis aan de voorzijde verlengd en boven het tandemstel met bijna 30 cm verhoogd. De bestaande carrosserie werd gedeeltelijk vernieuwd. PromotieDe gehele winter van '85-'86 is aan de oplegger gewerkt en in het voorjaar van 1986 kreeg de trailer een nieuwe verflaag: rood chassis en blauwe carrosserie. Hierop werd in opdracht van de VVV Texel de door Martin Groot uit Hoorn ontworpen decoratie aangebracht van zelfklevende folie.
Vanaf 1986 is de oplegger steeds ingezet als rijdende promotiewagen voor de Stichting VVV Texelpromotie. LuchtveringDe DAM oplegger is een ouderwets gebouwde trailer, met zware chassisbalken en dikke veerpakketten aan het tandemstel. Niet echt comfortabel dus, en daarom werd in 1987 het veerpakket van het tandemstel vervangen door luchtvering van Weweler. DAM = Damster Automobiel Maatschappij; deze fabrikant van getrokken materieel is al jaren geleden opgegaan in Zwalve. Uitstraling
|
| © 2004 - 2014 TexelSites |