Geluidswagen
In de drukbezochte badplaats De Koog worden regelmatig evenementen georganiseerd
voor de toeristen. In 1980 gingen enkele ondernemende ondernemers op
zoek naar een opvallende promotie- en geluidswagen om de evenementen
aan te kondigen en op te luisteren.
Aanvankelijk werd gekeken naar een jeep of een pick-up, later naar een
Mack of een Kenworth. Uiteindelijk viel de keus op een gebruikte Scania
110 torpedo.
Dit leek een wat 'gewone' auto, maar een schetsontwerp van trucktekenaar
Hans Witte liet zien dat je van een (zeker toen nog) doodnormale Scania
met neus wel degelijk een aparte en opvallende showtruck kunt maken.
Bij
Scania dealer Rinsma in Berlikum, Friesland, werd een geschikte wagen
gevonden, die daar was ingeruild door Combex. Zo werden eind 1980 een
Koger hotelier, de slager en garagehouder de trotse eigenaren van een
Scania LS 110 Super uit
1974.
Die moest echter eerst gedeeltelijk gerestaureerd worden!
Zie Historie/Vorige levens

Styling Na ruim een jaar strippen, restaureren en weer opbouwen mocht het resultaat
gezien worden!
De Scania was o.a. voorzien van een 'Amerikaanse' slaapcabine, staande
uitlaten, een unieke RVS voorbumper en andere bijzondere accessoires.
De styling van de truck is een mix van Europese, Amerikaanse en Australische
invloeden; stijlvol met behoud van de karakteristieke Scania neus en
zonder te veel 'toeters en bellen'.
Foto Pieter de Vries, Texel
Showtruck
Het eerste optreden van de Scania was op een Country- en truckfestival
op Texel in de zomer van 1982, waar de truck veel bewondering oogstte
van het publiek en collega-truckfanaten.
In de volgende jaren werd de wagen regelmatig gebruikt om diverse evenementen
op te luisteren en werd o.a. het Truckstar Festival bezocht. Bij de verkiezingen
behaalde de Texel-Scania de derde plaats in de categorie showtrucks.
Niet gek voor een eerste optreden!
In mei 1984 bezochten de acteurs van de toen populaire TV serie 'The
A-Team' de badplaats De Koog. Zij werden vooraf gegaan door de Texeltruck,
onder begeleiding van een politie-escorte.
Verlengen De eerste verschijningsvorm was echter nog niet helemaal naar onze zin.
Door de korte wielbasis en de opgebouwde slaapcabine was de Scania niet
meer geschikt om een oplegger te trekken.
Een
volgende stap was dus het chassis verlengen.
Dit werd in 1984 uitgevoerd
door Terberg, die de wielbasis (vooras - aangedreven as) van 340 naar
460 cm bracht.
Nu was de trekker meer 'in evenwicht' en konden wij desgewenst een oplegger
aankoppelen.
Oplegger
Nadat de trekker was verlengd, gingen wij op zoek naar een geschikte
(gesloten) oplegger, waar we mogelijk 'iets mee konden doen' in de promotiesfeer.
Zie Historie/Oplegger
In de tussentijd vermaakten wij ons o.a. met bezoeken aan diverse evenementen.
Legendarisch is de trip naar een show in Meppel in 1985, met achter de
Scania de semie-dieplader van Fred de Boer uit Andijk. Hierop was een
heuse Caterpillar bulldozer geladen. Fred wist niet dat wij wel degelijk
ervaring hadden met het rijden van zo'n combinatie en hij was deerlijk
ongerust over onze rijstijl. Ha-ha! Hij moest hard trappen om ons met
zijn Scania met gesloten oplegger bij te houden; de 'ouwe' deed het nog
best!

'Texeltruck'
In 1986 was onze eigen oplegger klaar en zochten wij contact met de
toenmalige directeur van de VVV Texel.
Die was enthousiast over ons voorstel
om de combinatie in te zetten als een uniek promotiemiddel voor het
vakantie eiland Texel.
De oplegger werd ingericht als informatiecentrum
en voor de buitenzijde ontwierp reclamebureau Martin Groot uit Hoorn
een prachtige decoratie. Nadat met de truck een aantal evenementen was bezocht en ook de pers
de nodige aandacht aan de truck besteedde, werd de Scania al heel snel
bekend onder de naam 'Texeltruck'. Foto Pieter de Vries, Texel
Texel promotie De samenwerking met de VVV Texel bestaat nog steeds en jaarlijks bezoekt
de truck een tiental grote evenementen in binnen- en buitenland.
Door
de dames en heren van ons promotieteam wordt aan het publiek informatie
gegeven over ons mooie eiland met behulp van brochures, een video presentatie
e.d.
Zie Promotie
Long Nose
De unieke Texeltruck trok, waar hij ook verscheen, altijd bijzonder
veel aandacht van het publiek.
In de loop van de jaren werden naast het
promotiewerk ook regelmatig truckshows bezocht.
Hierdoor verwierf de
truck naam en faam in binnen- en buitenland, bij zowel het publiek
als de media.
Zo werden wij door de organisatie van Truckfest -een
van de grootste truck-evenementen in Europa- uitgenodigd om de 'Long
Nose' Scania in Engeland te laten zien.
Zie Foto's
Nieuwe kleuren
In 1990 werden verschillende verbeteringen aan de Scania trekker uitgevoerd.
Tevens werd een nieuw en meer actueel kleurenschema op de trekker aangebracht.
Hiervoor liet autospuiter Betsema Texel zelfs een speciale vakman opdraven
die samen met ontwerper Hans Witte de cabine voorzag van een stijlvolle
maar ingewikkelde striping in metallic blauwe tinten met een fijne zilveren
taillelijn.
Het interieur van de cabine werd voorzien van een in eigen
beheer gemaakt dak-dashboard waarin o.a. de radio, schakelaars, een
aantal meters (olietemperatuur, buitentemperatuur enz.) en nachtverlichting
zijn gemonteerd.
De Amerikaanse uitlaten werden vervangen door een
open uitlaatsysteem van opvallend dikke RVS pijpen.
Het karakteristieke
geluid van de Scania is nu al van verre te horen!
Tweede restauratie
Na 15 jaar intensief gebruik is de trekker in 1997 nogmaals -en nu nog
grondiger- gerestaureerd en o.a. voorzien van nieuwe voorschermen, motorkap
en portieren. Met de aanschaf van deze carrosseriedelen waren wij net
op tijd, want inmiddels zijn deze onderdelen niet meer verkrijgbaar...
Toekomst
Zowel voor het promotiewerk als voor de verschijningsvorm van de Texeltruck
is het zaak om tijdig veranderingen en aanpassingen door te voeren.
Voor
wat betreft de trekker zitten wij nog vol plannen en ideeën; iedere
winter worden kleine en soms grotere verbeteringen aan de Scania uitgevoerd.
Op dit moment wordt gewerkt aan de inrichting van de in 2005 nieuw geplaatste
slaapcabine.
In de winter wordt groot onderhoud gepleegd.
|